Du skal ikke gøre det, du har lyst til

Det får dig ikke tættere på at gøre det, der er bedst for dig

FB posts (1).png

Har du set sådan nogle stickers og opslag på Instagram: 'If you can dream it, you can do it!'?

Har du så også prøvet at tabe dig 5-10-20 kilo? Starte med at løbe? Holde op med at ryge? Kun spise kage i weekenden? Gå tidligt i seng? Ikke samle ungernes vasketøj op? Holde op med at råbe, når du bliver vred? Eller noget andet, du havde sat dig for, der kunne være rigtigt godt for dig?

Har du prøvet at drømme om det?

Og skete det så?

FB posts (2).png

Så skal der nok mere til end at drømme om det.

Der er mange variationer af de der 'if you can do it', og de er alle sammen lige forkerte!

Du tror jo heller ikke, at du bliver god til matematik bare ved at drømme det, vel?

Du bliver nødt til at gøre noget for det. Og vigtigst af alt, så skal du være blid ved dig selv, mens du øver dig.

At ændre dit mindset er at gøre noget. Det er ikke noget der sker, fordi du læser en tåbelig sticker, som en eller anden velmenende kendis har smækket op på Instagram. 

De der stickers taler ind i, at det er nemt. Det samme gør sætningen:

'Du skal gøre, hvad du har lyst til!'

Men nu skal du høre: din hjerne er sådan en finurlig, men meget doven tingest. Jo nemmere, den kan opnå noget behageligt, dejligt eller ufarligt, jo bedre. Det kræver en meget lang snak om hormoner at forklare det i detaljer, og det skal du nok få på vores retreat. Lige her tager vi den korte version, så tro os, når vi siger:

Din hjerne elsker nemme belønninger!

 

Når billedet ikke matcher virkeligheden

Vi har alle et billede af, hvordan vi gerne vil have vores liv skal se ud.

Vi mærker smerte, når billedet ikke matcher det liv, vi lever.

Hvis vi ikke gør noget ved det, lider vi.

Når vi lider og stadig intet gør, bliver vi nødt til at bedøve vores smerte. Det gør vi med mad (for lidt eller for meget), motion (for lidt eller for meget), forbrug, alkohol/stoffer, sex.

Vi bedøver også smerten ved at lade det gå ud over vores relationer. Både relationen til os selv og de relationer, vi har med andre.

Når du navigerer efter din lyst kan det betyde, at du bedøver dig selv (og din hjerne ) med nemme belønninger, fordi du vil undgå at mærke den smerte det er, at billedet af  dit ønske-liv ikke matcher det liv, du lever.

Måske magter du ikke at lytte til din smerte, fordi du mangler viden og værktøjer til at komme til at gøre mere af det, der giver dig langvarig glæde frem for umiddelbar tilfredsstillelse. 

Nogle gange kan vi slet ikke mærke, hvad vi har lyst til. Og nogle gange er det første skridt at undersøge, for hvis skyld du gør det.

  • Undlader du at sige nej tak til din mors invitation til søndagsfrokost, selvom du mest har brug for en hel dag i nattøj, fordi du ikke vil skuffe hende, eller frygter at hun måske ikke hjælper dig en anden gang?
    • Men dit billede af dit ønske-liv viser en kvinde, der står godt i sin integritet og siger til og fra.
  • Suser du rundt og er super aktiv hele weekenden med rengøring, gæster og lige en omgang maling til soveværelset samtidig med at du planlægger konfirmation. For ingen skal sige om dig, at du er doven?
    • Men dit billede af dit ønske-liv viser en kvinde, der hviler i sig selv, tager én ting af gangen og husker at give sig selv omsorg ved at sove længe, gå en rolig tur med en veninde eller læse én af de 6 romaner, der ligger på natbordet?
  • Siger du ja til en større opgave på jobbet, fordi du frygter at blive forbigået en anden gang eller at din chef synes, du er en klynker?
    • Men dit billede af dit ønske-liv viser en kvinde, der godt ved, hvad hun er værd, og hvis hun har nok af andre opgaver, kan hun sige 'tak, men nej tak' på en god måde.
  • Får du ikke taget dig sammen til at ringe til den veninde, hvis mor er død efter et langt og opslidende sygdomsforløb, fordi du er ukomfortabel ved at være med hendes sorg eller fordi situationen minder dig om din egen mors dødelighed?
    • Men dit billede af dit ønske-liv viser en kvinde, der giver omsorg og støtte, også selvom hun ikke ved, hvad der er det 'rigtige' at gøre eller sige. Hun formår at stille op og sige: jeg er her for dig.

Det er i situationer som disse, at du kan vælge det behagelige, det lette, det hurtige og det sjove. De nemme løsninger, der belønner din hjerne og bedøver smerten.

Eller du kan vælge at gøre det, der er rigtigt, bedst og godt for dig.

Vi siger ikke, at det er let - sådan som de der opslag på Instagram fortæller dig. Til gengæld skal du heller ikke tro på dem, der fortæller dig, at det kræver, at du knokler dig selv halvt til døde eller er en kriger.

Faktisk er det nok nærmest midtersporet på den motorvej, det er bedst at køre i.

 

Ugens øvelser

Som du har lært de seneste 2 uger kræver det to ting at komme tættere på at gøre det rigtige og bedste for dig.

  • At du skaber ro og pauser ofte nok og længe nok til at kunne høre andet end din 'moneky brain'.
  • At du øver dig i at lytte til din intuition, så du lærer at stole på den. Og at intuition er en kropslig fornemmelse, mere end det er din hjerne, der analyserer sig frem til den rette løsning.

I denne uge får du det tredje og sidste værktøj til at gøre mere af det, der er vigtigt, nødvendigt, rigtigt, godt og bedst for dig i stedet for det nemme, mest behagelige, hurtige og sjove.

Også i denne uge er der 3 øvelser, som du kan afprøve. Som de andre uger anbefaler vi, at du afprøver dem én ad gangen, og gerne flere gange. Og husk, vær blid ved dig selv, mens du øver dig.

3.png

Prøv at bemærke, hvad der sker, når du har lyst til et eller andet. Det kan være kaffe, slik, mere mad, men det kan også være lige at se et afsnit mere af en serie eller at ringe til én og sige dem 'et par sandheder'.

Spørg nu dig selv: har jeg glæde af det? Bringer det mig tættere på det/den tilstand jeg ønsker?

 

2.png

Hvis du har svært ved at mærke, hvad du vil have glæde af i længden, kan du starte med at undersøge, hvis skyld du gør det for.

Fx. hvis du har inviteret gæster på lørdag, og du er ved at planlægge, hvad I skal spise. Pludselig ser du, at du har planlagt et overdådigt måltid, der vil tage dig mange, mange timer at forberede.

Spørg nu dig selv: Giver det mig virkelig glæde at gøre dette, eller gør jeg det, fordi jeg vil leve op til andres forventninger? ?

Øv dig så i at gå efter glæden.

1.png

Vi elsker små skridt! Så små skridt som muligt faktisk. Vi har et ordsprog her i Vilde Hjerters Akademi, og det må du gerne låne.

Når vi får en vild idé til noget, vi kan bringe ud til andre for at inspirere, hjælpe og støtte, så spørger vi os selv: hvordan kan vi springe over, hvor gærdet er lavest?

Faktisk er det, det stik modsatte af det oprindelige ordsprog, der ser lidt ned på dem, der springer over, hvor gærdet er lavest.

Vi kan godt lide at gøre ting ordentligt. Og vi værdsætter flid. Men vi har skabt vores virksomhed, fordi vi ikke ville knokle mere, og vi har hele tiden været overbeviste om, at det ikke er nødvendigt at knokle som vanvittige, men at vi kan inspirere og hjælpe andre ved at gå efter glæden og være i flow. Det er lykkedes meget godt for os. Så nu er det din tur.

Om det er i dit hjem, i dine relationer, dig selv eller på arbejde er lige meget. Den virker alle steder. Så prøv næste gang, du skal i gang med en eller anden opgave at undersøge, hvordan du kan springe over hvor gærdet er lavest.

Husk, at vi meget gerne vil høre fra dig

Hvilke øvelser har du prøvet? Hvad oplevede du? Har du andre forslag? Hvad rørte denne artikel hos dig? Du kan skrive til os på kontakt@vildehjertersakademi.dk

Vi elsker at høre fra dig!

Vil du have det fulde udbytte af vores metode ’Følelsernes Kompas’ ?

De fleste af os har hverken et sprog for at tale om følelser, eller et begrebsapparat til at forstå og håndtere dem.

Billedet venligst udlånt af Refugium Smidstrup Strand

Billedet venligst udlånt af Refugium Smidstrup Strand

Det er derfor, vi fucker det op!

Det er derfor, vi bøvler med tillid og relationer. Både relationen til os selv - at give os selv lov til at være dem, vi er, - og i relationen til andre, til vores familie, venner, kolleger – til vores tribe, og dem vi er i fællesskab med.

Du kan lære ’Følelsernes Kompas’ så du bliver bedre til at navigere med og i dine følelser. Og oven i købet sammen med os, hvor vi er omkring dig, kan tage løbende snakke, hjælpe dig og besvare dine spørgsmål?

Den fulde pakke til antiinflammatorisk livsstil

Cristel fra Organomano

Cristel fra Organomano

Tag med os og vores søde samarbejdspartner, Cristel fra Organomano, på vores to dages retreat i juni.

Her skal vi ud over undervisning i vores metode ’Følelsernes Kompas’ og antiinflammatorisk livsstil, lave yoga, meditere, spise såååå lækker antiinflammatorisk mad, snakke, grine og gå tur på stranden. 

Billedet venligst udlånt af Refugium Smidstrup Strand

Billedet venligst udlånt af Refugium Smidstrup Strand

Bemærk, der er udsolgt d. 16.-17. juni, men stadig en ledig plads, der venter på dig d. 9. - 10. juni.

Er vores skønne juni-retreatet lige det selvforkælelse, du har brug for inden sommeren for alvor sætter i gang?

Det kræver ingen forudsætninger at deltage. Og du får dit eget værelse med udgang til den smukke natur 2 min. gang fra stranden.

Har du spørgsmål til retreatet? Så send dit spørgsmål til os på kontakt@vildehjertersakademi.dk

Vi vil elske, at du er med!

Husk, at du også altid er meget velkommen til at skrive til os, om de oplevelser, du har med øvelserne, og stille spørgsmål til dem.

Her står vi på terrassen udenfor undervisningslokalet vi skal være i på retreatet.

Her står vi på terrassen udenfor undervisningslokalet vi skal være i på retreatet.

Kh. Mahtab og Jannie